25 Eylül 2018 Salı

Aleyna Tilki kliplerinde pedofili mi özendiriliyor?

Aleyna Tilki her ne kadar çocukluk masumiyetinin ardına saklansa da bilinçli olarak çocukluğunu kullandığını düşündürten bir dişi profili çiziyor. Çünkü hal tavırlarıyla çocuk olamayacak kadar vamp, yaşı ve tutumu ile de yetişkin olamayacak kadar küçük ve tecrübesiz. Anlaşılan ve görünen tek gerçek ise; bu durumu Aleyna Tilki’nin hedeflediği şaşalı hayata ve şöhrete kavuşmada kullanabilmeyi başardığı (!)

13 Eylül 2018 Perşembe 18:55
Aleyna Tilki kliplerinde pedofili mi özendiriliyor?

 

Televizyon, radyo, cep telefonu, internet bunlar birer iletişim (ya da ileti) aracı olarak hayatımızın vazgeçilmezleri. Televizyonların her evin baş köşesinde olması, tüm oturma düzeninin televizyona göre yapılması da bu durumun bir ispatı adeta. İnternet artık cebimizde, gece uyurken yastığımızın altında (yaydığı radyasyon ve beynimize/bedenimize verdiği zararlardan da bu yazıda bahsetmiyorum bile). Yanı başımızdaki çocuğumuzun neler yaşadığından, neleri izlediğinden, kimlerle görüştüğünden ise istesek de haberimiz yok. Kontrol de bir yere kadar sağlanabiliyor ve çocuklarımız kendi sanal özerkliklerine bizleri asla sokmuyorlar. Haydi dikkatli bir ebeveyn olarak tüm gün çocuğumuzu kontrol etsek bile biz uyuduktan sonra onların neler yaptıklarını hangimiz, ne kadar bilebiliriz ki?

Sokaktaki tehlikeler çocuğumuzun yatak odasına kadar girmiş durumda. Çocuğumuz elle tutulamayan, gözle görülemeyen, kendisiyle konuşan ancak konuştuklarını bizim bilemediğimiz, ona bizden daha yakın büyük bir canavarın kıskacı altında. Sanal gerçeklik bin bir kılıkla bazen bir bilgisayar oyunu, mobil oyun, bazen müzik klibi, bazen sosyal medya fenomeni olarak çocuğumuzun ruhuna işlemekte…

Evrensel özelliği ile zamanlar ve coğrafyalar üstü bir kavram ve gerçeklik olan müzik ise kitle iletişim araçları ile hızla yayılan bir popüler kültür aracı olarak gündemdekini yerini koruyor. Müzik artık sadece kulağa değil kliplerle gözlere (haydi bırakın beş duyuyu) hatta bilinçlere ve bilinçaltlarına işliyor.

Aleyna Tilki kliplerinde pedofili mi özendiriliyor?

Bu yazıda Aleyna Tilki adındaki son dönemde müzik camiasında gerek sesi, gerek yorumu, gerek klipleri, gerek hayat tarzı, gerek sansasyon haberleri, gerek fan (hayran kitlesi) portföyü, gerekse kendi tutum ve söylemleri ile sıyrılmayı başaran çocuklukla kadınlık arasında sıkışmış bir şarkıcıdan ve onun kliplerinden bahsetmek istiyorum.

Aleyna Tilki her ne kadar çocukluk masumiyetinin ardına saklansa da bilinçli olarak çocukluğunu kullandığını düşündürten bir dişi profili çiziyor. Çünkü hal tavırlarıyla çocuk olamayacak kadar vamp, yaşı ve tutumu ile de yetişkin olamayacak kadar küçük ve tecrübesiz. Anlaşılan ve görünen tek gerçek ise; bu durumu Aleyna Tilki’nin hedeflediği şaşalı hayata ve şöhrete kavuşmada kullanabilmeyi başardığı (!)

Yazımda Aleyna Tilki’nin Dipsiz Kuyum, Yalnız Çiçek ve O Sen Olsan Bari adlı kliplerini, ortak özelliklerini, benzerliklerini, verdiği mesajları ve kliplerde gizlenmiş subliminal öğeleri aktarmaya çalışacağım. Önce en son yayınlanan Dipsiz Kuyum ile başlıyoruz.

Dipsiz Kuyum göndermeleri
"Dipsiz Kuyum feat. Aleyna Tilki"
Söz: Emrah Karaduman, Mevlana, Anonim
Müzik: Emrah Karaduman
Düzenleme: Emrah Karaduman
Yönetmen: Aleyna Tilki

Aleyna Tilki’nin klip çektiği son şarkısı Dipsiz Kuyum’da yine pedofili motifleri ve subliminal mesajlar dikkat çekiyor. Daha önce Yıldız Tilbe’nin sözlerini yazdığı Yalnız Çiçek klibi ile yönetmen koltuğuna oturan Aleyna’nın son klibi Dipsiz Kuyum, karanlık bir ortamda koyu kırmızı bir kuyuya yaklaşan kamera açısı ile başlıyor. Kuyunun içinde önce ışık noktaları ardında kuyunun tam dibinde disko topu parıldıyor. Kamera yaklaştıkça disko topunun hemen yanında şuh halleri ile gözlerinde pırıltılı bir maske ile Aleyna Tilki beliriyor.

Bir sonraki sahnede etrafı kırmızı-siyah akan çizgilerle kaplı duvarlar arasında yer alan bir yemek masası bizi karşılıyor. Adeta şeytanın gölgesini andıran bu atmosferde yemek masasındaki parlak kristalimsi objeler dikkat çekiyor. Aleyna bu klipte de bol bol boncuklardan, kristallerden ve pırıltıdan yararlanmış.

Yemek masasındaki elinde lolipop şeker ile yine çocukluk ile dişilik arasında sıkışıp kalmış Aleyna dekorla aynı renkte ve çizgide giydiği kırmızı kıyafetle görünüyor ve üzerindeki renklerle adeta ortamla bütünleşiyor. Burada pedofili adına durup düşünülebilir. Neden lolipop?

Daha çocuk yaşta yakaladığı şöhret nedeniyle büyük eleştirilere maruz kalan ve hemen tüm kliplerinde çocukluk ve cinsellik temalarını bütünleştirdiğini iddia edebileceğimiz motifler; bu klipte de daha 23. saniyede karşımıza çıkıyor. Yaş polemiği ile belki de şöhretine şöhret kattığının farkında olan Aleyna, yine çocukluğunu kadınlıkla birleştirmiş. Çocuk kadın, kadınsı çocuk imgelerinin izleyiciyi götürdüğü tek nokta var: çocuk cinselliği ya da bilinen adıyla pedofili… Yemek masasında gerek bakışları gerekse beden diliyle erotizme vurgu yapan Tilki; 30. saniyede alıştığımız banyo dekorunun içinde çekiyor izleyiciyi--- yine… Yine diyorum çünkü Aleyna’nın hemen her klibinde banyo ve banyoyu andıran mekan görüntüleri yer alıyor. Aleyna’nın oynadığı kliplerde, ya oturma odasının içinde küvet ve lavabonun yer alması ya da kendisi bizzat oturma odasına dönüştürülen bir banyo konseptinin içinde sık sık karşımıza çıkması tesadüf olamaz değil mi?

Nesi var bunun derseniz? Bu konseptte kullanılan renklere dikkat çekmek isterim. Aleyna klipleri deyince aklımıza gelen renkler zaten belli; siyah, kırmızı, beyaz ve pembe ile mavinin geçiştiği o soft renk… Yani cinsiyetsizliği vurgulayan LGBT’ye gönderme yapabileceğimiz mavi ile pembenin karıştırılıp oluşturduğu geçişli flu uçuk eflatunumsu o renk. Pamuk şekerine de benzetebileceğimiz bu renk direkt çocukluk temasının akla gelmesine neden oluyor. Yine fonla uyumlu olarak Aleyna, üzerindeki kırmızılardan kurtulup beyaz bir askılı tshirt ile karşımızda. Çocukluğun saflığını üzerindeki beyaz kıyafet ile bu eflatun zemine yerleştiriliyor. Aleyna’ya bu sahnede dişiliği katacak unsur ise dudağındaki kırmızı ruj.

4 saniyelik masumiyet yerini yine bir önceki mekana bırakıyor ve Aleyna kırmızı siyah mekanın içinde aynalar arasında vamp kadın kimliğine geri dönüyor. Bir saniye sonra ise tekrar banyoda buluyoruz kendimizi. Ancak demin aynı mekanda çocuksu duruluğuyla yer alan Aleyna, kamera geniş açıya geçtiğinde deri şortu ile kadrajdaki yerini alıyor ve dişiliği ile yetişkin bir kadın oluyor.
Sahneler arasında hızlı geçişlerde hemen her unsur (parlaklık, derinlik, koyuluk) dişiliğin daha da ön plana çıkmasına sebep olurken, pırıltılı maskesini tamamlayan deri kostüm ile Aleyna benzer dansı ile yine dişiliğini pekiştiriyor.

40. saniyede Aleyna masa başında bardaklara pembe içecek dolduruyor. Böyle bir içecek gerçek hayatta yok. O pembenin daha önce de belirttiğim gibi cinsiyetsizliği ve çocuk cinselliğini çağrıştırdığını hatırlatmaya bilmem gerek var mı? Bu zengin masada beyaz bir tabakta parlak boncukların arasında bir yumurta sarısı ile kalp şeklinde bir şeker çubuğu dikkat çekiyor. Bunun kadın ve erkek organını (yumurta ve sperm) temsil ettiğini ve cinsel ilişkiyi tanımladığını anlamak için fazla zeki olmaya gerek yok sanırım.

Birkaç saniye sonra ise tekrar banyodaki mekandayız. Bu kez Aleyna’nın transparan kovboy çizmelerini de görüyoruz. Aleyna yerde dans ederken lavabonun hemen yanındaki pembe televizyon ise açık bir şekilde mekandaki yerini alıyor.

Bu saniyelerden sonra Aleyna Tilki’nin sevgilisi de olduğu iddia edilen ve şarkılarının düzenlemesini yapan Emrah Karaduman piyano çalarken görülüyor. Ara ara Emrah geçişlerde bir görünüp bir kayboluyor.
Klipteki en dikkat çekici imgelerden biri de kuşkusuz serum çubuğu ve serumlar. Üç adet serumun ikisi sağda, biri solda yer alıyor. Sağdaki iki serum renkli açık pembe boncuklardan, soldaki serum ise koyu pembe bir jelden ibaret. Ortamdaki renk geçişi ise yine uçuk mavi ve pembe…

Bu şekilde plandan plana geçen klipte banyo sahneleri bizim pedofili motiflerinin en çok işlendiği mekan olarak dikkatimizi çekiyor. Aleyna tuvaletin yanında yarı uzanır vaziyette otururken, tuvaletin kapağı açık ve yine mavi pembe fonun gölgesi beyaz tuvaletin içinde yansıyor. Aleyna’nın dirseğini dayadığı televizyondaki görüntüde ise kara deri giysili vamp bir sarışın kadın şarkı söylüyor. Buradaki televizyonda yer alan kadın imgesi ile Aleyna’nın benzerliği çocuklara rol model olarak çizilen şablonu da sunuyor gibi. Ne dersiniz?

Yalnız Çiçek göndermeleri
Aleyna Tilki YALNIZ ÇİÇEK ft. Emrah Karaduman
Söz: Yıldız Tilbe
Müzik: Tarık Sezer
Düzenleme: Emrah Karaduman
Yönetmen: Aleyna Tilki
Albüm: Yıldız Tilbe'nin Yıldızlı Şarkıları
Yapımcı: Özdemir Müzik

1996 tarihli Yıldız Tilbe imzalı şarkı 2018 yılında Aleyna Tilki tarafından seslendirildi. Şarkıya çekilen klip 5 Haziran 2018 tarihinde yayınlandı ve ilk 3 günde klip 21 milyondan fazla izlendi. Bu klip Aleyna’nın yönettiği ilk klip.
Klipte, Aleyna Tilki bir uçurumun başında üzerinde koyu ve seksi kıyafetler ile karşımıza çıkıyor. Havada gri tonlar hakim ve depresif bir atmosfer söz konusu. Tilki’nin yüzündeki isyan; hayatına bir başkaldırıyı simgeliyor ve Aleyna kendine yeni bir dünya arayışı içinde olduğunu izleyiciye hissettiriyor.

Beyaz Tavşanı izle
Alice Harikalar Diyarı’nı okudunuz mu? Aleyna Alice’in hikayesindeki beyaz tavşan göndermesini burada “beyaz panda” ile yapıyor ve pandayı izleyerek bambaşka bir dünyaya adım atmaya hazırlanıyor. Beyaz Tavşanı izleyerek bambaşka hayatlara giren Alice gibi, Aleyna’da beyaz pandanın yanına giderek memnun olmadığı bu hayatı geride bırakmak istiyor.

Bir sonraki sahnede beyaz pandanın arkasında beliren parlak kıyafetli 3 kötü karakter ortaya çıkıyor. Karakterlerden en sağdaki Şeytan’ı imgeliyor ve kırmızı kıyafetiyle dikkat çekiyor. Ortadaki karakterin kafasında sarı bir taç var. Hem palyaçoyu hem de kralın soytarısını andıran bu karakter; zenginliğe ve şaşalı hayatı imgeliyor. Tacın uçlarındaki haç işaretleri de dikkat çeken başka bir ayrıntı. En soldaki açık renkli kıyafetli karakter de saf kötülüğü temsil ediyor. Bu üç karakter Aleyna Tilki’yi beyaz panda ile ağına düşürmeye çalışan kötüler ya da çocuk istismarcıları ya da umut simsarları.

Panda sayesinde bu üç 3 kötü imge Aleyna’yı tüm direnmelerine rağmen kucaklarına alarak kaçırmayı başarıyorlar. Bu sahnede Aleyna, başta gösterdiği direnişi (şarkının sözleriyle paralel olarak) “Kendini bırak artık” sözleriyle bırakıyor ve akışa karışıyor. Aleyna’nın baş aşağı bir şekilde götürülmesi ve saçlarının savruluşu ise kendini bırakması ile yaşadığı teslimiyetteki hazzı vurguluyor.

Arabaya bindiriliş sahnesinde arabanın ön koltuğunda beyaz pandanın oturuyor olması ise; atıldığı yeni hayatın işareti olarak ve neyin peşinden gittiğini göstermesi açısından önem taşıyor. Arabaya binmekle başlayan yolculuk “değişim”i anlatıyor. Bir başka deyişle Aleyna’nın hem içsel yolculuğunu hem de değişecek olan hayat yolculuğunu simgeliyor. Aracın siyah ve klasik olması da yine zenginliğin ve gücün ifadesi. Ancak başta teslim olmaktan haz duyan karakter aracın hareket etmesiyle büyük bir tedirginlik yaşıyor ve geride bıraktığı hayata son bir kez dönüp bakıyor. Bu arada araba hızlanarak Aleyna’yı geçmişinden uzaklaştırıyor.

İçerisi
Gotik bir mimariye sahip eski bir binadayız… Ormanın derinliklerinde yer alan şatoya benzer bu bina her ne kadar eski ve karanlık olsa da binanın içerisi o kadar parlak ve beyaz. Burada Alice’in, Harikalar Diyarı’na karanlık bir tavşan deliğinden geçerek girmesine gönderme yapılıyor.

Tutsak düşen Aleyna, siyah kıyafetleri yerine içeride uçuk eflatun bir bluz ile toz pembe jartiyerleri ile görüntüleniyor. Çocukluk ve kadınlık arasında kalmış bir birey. Jartiyer ile cinselliği gözler önüne serilen Aleyna’nın içinde bulunduğu plan; kullanılan soft renkler ise çocukluğa da vurgu yapıyor.

Aleyna’nın az önce adım attığı yeni dünyasında postmodern dünyanın tüm imgelerini görmek mümkün. Ritzer’in McDonaldslaştırma kuramına uygun fast food kültürünü burada yakalamamak mümkün değil. Kısa sürede tüketilen savruk hayatlar, karıştırılan tatlar ve doyumsuzluk… Yere serpiştirilmiş bu materyallerin arasındaki mavi tek boynuzlu beyaz oyuncak at da önemli.

Kullanılan ışık ve renkler ile mekanın ferah dekorasyonu bu dünyanın büyüleyici (harikalar diyarı) bir alan olduğunu fısıldıyor. Mekanda yer alan patlamış mısır, donut (Amerika’ya özgü bir tatlı), kızarmış patates, dondurmalar, pizza, beyaz küvet ve kullanılan pembe, uçuk eflatun renkler bu dünyanın aslında zararsız ve güvenli olduğunu düşündürtmeye çalışıyor olabilir. Çocukların elma şekeri ile kandırıldığı dönemlere de bir göndermeyi buradan çıkarmak mümkün…

Ancak bir sonraki karede bütün bu soft ortamın aksine Aleyna, üzgün ve çaresiz bakışlarını karşısında oturan kırmızı kıyafetli şeytana yöneltiyor. Aleyna kendinden emin zafer gülüşü ile karşısında şeytanı görüyor. İşte tam bu saniyelerde bir istismar ve çocuk istismarcısının sadist arzularını görmek mümkün. Ve yüzündeki gülüşten şeytanın emeline ulaşmış olduğu anlaşılıyor. Üstelik ana karakterin çektiği acı, şeytanı oldukça mutlu ediyor.
Klibin devamında Emrah Karaduman damat kıyafeti içerisinde bir iki karede görülüyor. Fakat Emrah bu kıyafetle bahsedilen mekanda pencere önünde anlamsız ve tedirgin bakışlarla karşımıza çıkıyor. Emrah gerçekten orada mı, yoksa Aleyna’nın geçmişte kalan bir anısı mı belirsiz. Belki de Aleyna geçmişteki sevgilisine ve umutlarına Emrah’ı damatlık kıyafetleri ile bir uğurlama yapıyor.

Hemen sonrasında Aleyna masum kıyafetlerini çıkarmış olduğu halde daha vamp bir havaya bürünmüş olarak izleyicinin karşısına çıkıyor. Arkadan fermuarlı mavi parlak bir pantolon ve bustiyer ile görüldüğü planın ardından Aleyna, içi süt ve bon bon şeker dolu bir küvetin içinde süt banyosu yapıyor. Aleyna, küvetin içini kaplayan renkli bon bon şekerlerini yerken kendi geleceğinden kopardığı anları da umursamadan tüketiyor belki de kimbilir…
Şeytan kıyafetli kırmızılı adam bir sahnede 4 parmak ceketinin içinde baş parmağı dışarıda bir poz veriyor. Bu tipik mason duruşudur.

Artık içinde bulunduğu özümseyen Aleyna orman içinde siyah bir kıyafet ile yer alıyor. Dikkat çeken ise bu siyah ceket elbisesinin üstünde yer alan sarı, gümüş renkli gözler ve işlemeler. Aleyna çevresindeki kötü karakterlerin giyimini ve göz makyajını da yapmış haldedir ve o da artık onlardan biridir. Yani Aleyna başta belirttiğimiz değişim sürecinden geçmiş dönüşümünü tamamlamıştır. Aleyna geçmişine ait olan tek bağlantısı olan Emrah’ı da diğer yeni arkadaşlarıyla siyah arabasının bagajına kapatarak geçmişine tam bir sünger çekiyor. Ve o da artık sömürü çarkının içinde savrulan küçük kız olmaktan çıkmış, başkalarını sömüren bir evile dönüşmüştür.

O Sen Olsan Bari klibi ise daha önce de kamuoyunun bariz şekilde bildiği pedofili imgeleri ve subliminal mesajları ile dolu. Burada o klibi tekrardan uzun uzadıya yazmaya gerek görmüyorum. Yataktaki pedobear’den, yatak odasındaki Flamingo kuşundan, ortamın uçuk mavi – pembe atmosferinden, banyoda yer alan dildolardan ve penis şeklindeki objelerden, bir çocuk bir jartiyerli pozlarla havuz başında verilen pozlardan klibin ne kadar cinsel içerikli olduğunu özetleyebilirim.
Aleyna Tilki özelinde genel bir soruna dikkat çekmeye çalıştığım bu yazıda daha önceki pedofili ile ilgili yazılarıma bir gönderme yapmış olmaktayım. Pedofili hemen her çağda görülen, ancak günümüzde KİA’ların gelişimiyle artık varlığı daha çok bilinen, cinsiyetsiz toplum, cinsel özgürlük ve tercih söylemleriyle de meşrulaştırılmaya, yine müzik, film ve sinemalarda işlenen bilinçaltı ve üstü mesajlarla normalleştirilen durumlara üç klip örneği üzerinden inceleme yaptım.

Pedofilinin normal bir durum değil, bir sapkınlık olduğunu; çocuklarımızın bilinçaltında medyada yer alan fenomenlerin, imgelerin,çizgi film ve kliplerin hatta müziğin ne kadar etkili olduğunu anlatmaya devam edeceğim. Medyayı ne kadar doğru okuyabilirsek o kadar doğru ve nokta atışlı önlemler alabilmek mümkün diye düşünüyorum.

Neslihan Sultan PALA
Eğitmen/ Araştırmacı yazar/ Sosyolog

Bu habere yorum yapan ilk siz olun!

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
    HAVA DURUMU
    Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
    EN ÇOK YORUMLANANLAR
    BUGÜN
    BU HAFTA
    BU AY
    ARŞİV